Over ons

Jeroen Vrolijk geeft dit jaar tien jaar les. Zijn eerste leerling was Kick Woudstra. Dit uitzonderlijke drumtalent (16) uit Krommenie had hem horen drummen en vond hem zo goed dat zn ouders hem vroeg om drumles. Vanwege zijn persoonlijke betrokkenheid, het feit dat zijn leerlingen zichtbaar en hoorbaar vooruit gaan en dat hij open staat voor verschillende stromingen. En dat hij je leert waar je om vraagt. Hij is een heel goede drummer. Hij ziet het lesgeven als een uitdaging en als beroep dus niet als een bijbaantje om in zijn levensonderhoud te voorzien.’

Reden genoeg dus om hem een bezoek te brengen.

Jeroen Vrolijk: ‘Op mijn zevende begon ik begonnen met drummen. En wist direct dat ik dit de rest van mijn leven wilde doen. Het ging me zo makkelijk af en ik vond het zo vreselijk leuk. Urenlang drumde ik na school. Op mijn 17e ben ik met het conservatorium begonnen waardoor ik nu ook de goede opleiding heb om les te geven.

Drummers zitten vaak te tikken. Je herkent onmiddellijk of het om een zenuwtik gaat of dat er een ritme in zit. Wanneer leerlingen achter het drumstel plaatsnemen dan weet je na 2 minuten of ze aanleg hebben of niet. Of ze het ontwikkelen is een heel andere vraag. Je ziet vaak dat mensen met aanleg er minder voor doen dan anderen. Door heel veel te oefenen kun je ook zonder talent ver komen. Elke dag tien minuten oefenen achter je drumstel maakt al een verschil. Je maakt dan ook je hoofd leeg en vult het met muziek.

De drummer is de motor van de band en bepaalt de dynamiek en het tempo. Hij of zij bepaalt of de muziek strak en goed gespeeld wordt. Drum is het meest intuïtieve instrument. Al lang geleden werd er getrommeld.

Drummen is voor mij zeer belangrijk. Het is mijn werk maar ook mijn hobby. Ik vind het heel leuk om met mensen om te gaan. Met de leerlingen praat ik ook over allerlei zaken. Dat persoonlijke kunnen ze eventueel ook verwerken in hun spel. Al 7 keer keer hebben we verschillende drumdagen gehouden. Eerst in Haarlem, daarna in Zaandam. Bij Fluxus in de Verkadezaal, hoe Zaans wil je het hebben. Later in het Zaantheater en vorig jaar in De Flux, het poppodium van Zaanstad. Elke keer voeg ik er weer andere educatieve elementen aan toe zodat het nog leuker wordt.

Mijn jongste leerling is 6 en de oudste is 66 jaar. Beginnende leerlingen krijgen les met een muziek, van YouTube die ze kunnen naspelen. Gevorderde leerlingen brengen hun eigen muziek in.

Om het betaalbaar te maken, kunnen de leerlingen ook met z’n 2en les krijgen in de Duolessen bvanm drummerslab. Dat heeft ook voordelen omdat ze van elkaar leren. Want bij muziek maken is het heel belangrijk om goed naar elkaar te luisteren.

Met muziek leer je een taal die overal ter wereld herkend wordt. Ook al spreek je niet letterlijk elkaars taal, maar met muziek kun je wel een klik maken.
Ik stimuleer leerlingen om met de muziek een interessant verhaal te vertellen, sommige pikken dat goed op. Drummen moet je wel bijhouden. Het is natuurlijk ook leuk dat drummers een speciale positie innemen, want het verrijkt wel je leven als je als drummer start met een schoolband en wellicht verder gaat. Ik speel zelf ook verschillende bands en werk veel met artiesten. Ik vind het wel belangrijk om ook in de praktijk mijn eigen ervaringen op te blijven doen zodat ik die weer kan doorgeven aan mijn studenten.

gratis proefles